En ny virkelighet krever litt bedre verktøy
Digitalisering driver endringen i handelen. Stadig fallende marginer gir mindre rom for feilvurderinger og dårlige valg. Noen opplever digitaliseringen som en mulighet og andre som en trussel. De som ser det som en trussel får ikke en enklere fremtid.
Som resultat av digitalisering ser vi mer effektiv logistikk, sterkere bransjeglidning og vekst i netthandelen. Felles for disse endringene er at teknologien dtort sett brukes bak disken, ikke mot kundene og ikke mot markedet.
På kundens side av disken har detaljhandelens utvikling vært drevet av relasjoner, kremmerskap og magefølelse. Kremmerskapet og den gode avtalen må alltid ligge i bunn, men magefølelsen alene holder ikke lenger. Den fungerer best når ting er som før, når erfaring løser alle problemer. Når verden endrer seg må må følelser underbygges av fakta.
Digitalisering er den sterkeste driveren av endring i detaljhandelen. De andre betydelige trendene er knyttet til bærekraft, demografi og helse. Potensialet i bransjen fremover er innen områder rettet mot kunden.
DET HANDLER OM Å GI DEG SELV BEDRE ODDS
En god analyse er ingen garanti for å ta riktige beslutninger, men den kan hindre deg i å gjøre unødige feil. Innovasjon og fornyelse er ofte drevet av eksperimentering. Små prosjekter der du tester ut en ide i liten skala. Kjenner du markedet ditt, konkurrentene dine og kundene dine, er det større mulighet for at du bruker ressursene riktig. Og at eksperimentene viser seg å være det du skal leve av i fremtiden.