Handelsanalyse
En handelsanalyse har tre elementer. Først må du vite mest mulig om den markedet du opererer i. Hvor stort er det, hvilke kjennetegn har det? Når du vet det, må du lære konkurrentene å kjenne. Hvilke andre som kan løse samme behov i ditt marked? Hvordan skal du klare å bli fortrukket? For å få svar på det må du vite hvem kundene er. Er de interessert i mitt produkt eller min tjeneste? Og hvilken verdi har det for dem? Analyse handler om skaffe den nødvendige kunnskapen om disse områdene.
Det gjelder å skape størst mulig overlapp mellom de faktorene som styrer dine valg. Det holder ikke å bare ta hensyn til marked og konkurrenter. Like lite som du bare tar hensyn til kundebehov, når du ikke vet hvor stort markedet er.
Markedsanalyse
Alle butikker, kjøpesenter, handlegate eller nettbutikk har et avgrenset marked. Med sin tilstedeværelse kjøper de seg plass i dette markedet. De må derfor vite størrelsen på markedet, hva markedet inneholder og hvilke barrierer eller drivere som regulerer størrelsen på et marked. En analyse av markedet angir potensialet for din virksomhet.
En kjøpesenterleder, en kjedesjef eller en butikksjef kjenner gjerne sitt marked godt. Men det endrer seg. Det er befolkningsøkning, folk kjøper mindre klær, det kommer en ny vei, en ny bomring. Kjenner man endringene, kan man også være forberedt og gjøre de riktige valgene i tide.
Hvor stort er markedet for mitt produkt?
Konkurrentanalyse
Alle aktører på en markedsplasser konkurrerer med andre. Du har alltid noen som leverer nesten de samme varene eller tjenestene. De skiller seg produkt, pris og tilgjengelighet. Kjenner du de du konkurrerer med kan du velge riktig plassering, posisjonering, vareutvalg og de andre parameterne du kan påvirke.
En handelsmarked er aldri statisk. Det er alltid endringer som påvirker min butikk og mitt kjøpesenter. Nethandelen øker, men hva med min bransje? Det kommer en ny handelspark. Hva gjør det med sentrum? Det har kommet en billigkjede som også selger noen av mine produkter. Hva vil skje med min butikk? Nabosenteret har bygget på og fått ti nye leietakere. Dagligvarebutikken flytter ut av kjøpesenteret og inn i eget nybygg med mange parkeringsplasser. Følger du konkurrentene kan du være forberedt på endringene og gjøre nødvendige tiltak. Er du ny i et marked, kan du posisjonere deg riktigere. Du kan velge riktig plassering og vareutvalg.
Hvordan kan jeg gi mer verdi enn konkurrenter?
Kundeanalyse
Alle markeder skiller seg fra hverandre gjennom de som bor der. Både den enkeltes kjøpekraft og interesser preger hvor mye det kan kjøpes innenfor hver varegruppe og innenfor hvilket segment. Velger du feil prisprofil og feil produktprofil i ditt tilbud, hjelper det ikke om du gjør alt annet rett.
Mens du har mange valg, skal kunden bare svare ja eller nei. Det svaret er forskjellen på din suksess eller fiasko. Alt må stemme for at kunden svarer ja. Det må være riktig produkt, det må være riktig pris, det må være riktig sted og i tillegg må de som jobber i butikken behandle kunden riktig. Om ikke blir nei.
Hvilke fordeler gir det meg å vite mer om de som kjøper fra meg?